Friday, June 19, 2009

Melayu + Islam = Perpaduan

Hasrat Presiden PAS & Timbalannya berkaitan dengan muzakarah atau dengan kata lain berbincang berkaitan soal perpaduan dikalangan masyarakat terutama sesama parti melayu iaitu UMNO + PAS disalah ertikan oleh sesetengah pihak terutama dalam kepimpinan PAS sendiri. Pelbagai andaian, komen serta kritikan terbuka dibuat oleh kepimpinan PAS berkaitan soal perpaduan.

Bagi pandangan peribadi saya, saya melihat Presiden PAS merasakan sudah tiba masanya kedua2 parti 100% yang mewakili orang melayu perlu duduk semeja dan berbincang tentang nasib bangsa melayu & islam sebagai agama yang dianuti. Oleh kerana, kita sendiri sedia makluman, orang melayu + islam jauh ketinggalan kebelakang berbanding dengan bangsa-bangsa lain. Ini ditegaskan bahawa, perjumpaan kedua2 sayap kanan parti UMNO + PAS bukan bermakna untuk menafikan hak-hak bangsa lain. Cuma,perbincangan tersebut sedikit sebanyak untuk mencari jalan penyelesaian terhadap permasalah yang berlaku kepada orang melayu.

Saya sarankan bahawa, kepimpinan PAS sama ada diperingkat Pusat & negeri bersetuju dengan hasrat murni ketua mereka yang memberi kebaikan kepada kedua2 parti. Kita akui, sekiranya keikhlasan yang ditunjukkan oleh kedua-dua pihak, Insya-allah saya yakin ianya akan membawa hasil & memberi kekuatan kepada orang melayu untuk terus berjuang demi kepentingan bangsa,agama & negara.

Adalah tidak adil Nik Aziz melemparkan tuduhan melulu terhadap Timbalan Presiden PAS & seolah-olah UMNO adalah parti yg rakus dan pelbagai negatif yang dipikirkan. UMNO sama seperti PAS. Tindakan Nasaruddin Mat Isa terhadap isu perpaduan ini tidak harus diambil remeh oleh kerana ianya melibatkan bangsa & agama islam itu sendiri. Orang melayu hari ini memang berpecah oleh kerana perbezaan ideologi & perbezaan pendapat. Malah ada diantaranya memutus tali silaturahim gara-gara berlainan logo & warna. Perkara tersebut tidak harus berlaku sama sekali. Islam tidak membezakan darjat, pangkat,keturunan,warna kulit dan sebagainya, tetapi Allah swt menilai seseorang hambanya terhadap sikap taqwa yang ada padanya.Marilah kita bermuhasabah diri kita sejauh mana ketaatan kita kepada pada nya & kasih sayang yang ada dalam diri kita sesama muslim.

1 comment:

  1. salam yb,
    elok sangatlah jika kerajaan perpaduan ini di laksanakan segera!!!

    demi agama, bangsa dan negara!!!

    ReplyDelete